Dagens lydnad.

Standard

Vi tränade i Tantolunden ikväll. Började med spår och körde sen lydnad. Jag och Rusa fokuserade mest på belöningar. Vi insåg att problemet nog ligger i att jag ofta tjatar på Rusa att hänga med mig, när hon egentligen själv ska göra allt för att få vara med och göra nåt. Först provade vi med externbelöning med Julia, då hon ”hittade” saker (godis och en leksak) vid ett träd. Rusa blev taggad men ofokuserad och något splittrad. Provade liknande med att jag hittade godis när hon gick bra, men ungefär samma resultat. Efteråt körde vi konkurrens med Kaj. Jag gick fot med Kaj och belönade medan Julia höll i Rusa och taggade henne en aning. Sen la jag kaj ner och Julia släppte Rusa. Jag belönade först att hon gick i fotposition, vilket hon inte alltid gjorde direkt, men kom fram till, tillsammans med Julia som vanligt, att jag skulle belöna tidigare, redan när hon söker kontakt och ”frågar” om vi ska göra nåt. Vi repeterade några gånger med bra resultat. Så det får vi fortsätta med. När jag tränar själv så ska jag binda upp Rusa och leka lite själv för att tagga henne innan jag börjar träningen. Vill hon inte vara med, utan nosar och gör annat, så sätter jag bara upp henne i kopplet igen. Jag måste fokusera mer på att hon ska ”tjata” på mig om att få träna, istället för tvärt om. Hoppas det ska ge resultat.

Sen tränade vi Rutan. Det känns svårt, för jag känner mig rätt kass. Började som förra gången när vi tränade Rutan och taggade henne och sa ”kör!”, men hon sprang inte rakt mellan konerna och jag blev splittrad till hur jag skulle göra. Vi provade lite olika sätt, men kom fram till att jag ska börja med att vara väldigt nära konerna, bara hålla henne och tagga henne något, och sen släppa henne utan kommando när hon fokuserar framåt. Jag måste tänka på att belöna rätt. Hon ska vara helt säker på att ta rutan framifrån innan jag försvårar med att vinkla mig åt sidan, så hon verkligen får leta upp rutan själv. Men det kommer jag nog ta längre fram. Först och främst ska vi satsa på att hon ska förstå att hon ska springa i mitten av konerna, och inte så nära kanterna, det verkar gå bäst om man står nära från början.

Provade lite ingångar med apporten, men jag kände mig inte taggad alls, och Rusa var trött. Blev inte så bra, så jag la ner. Får träna på det nästa gång!

En reaktion på ”Dagens lydnad.

Lämna en kommentar