Heldag

Standard

Foto: Julia

Är hemma efter en lång dag! Varit till Enköping med Julia för att träffa en Sofie som har två aussies. Jag har läst hennes blogg nån gång då och då, speciellt eftersom hennes Elvin såg precis ut som Rusa när han var valp! Kul att få se att dom är lika men ändå så olika.. Elvin är en riktigt cool hund med mycket tryck, Rusa är lite mer nere på jorden, men båda är super fina..

Vi körde vidare på samma tema som igår. Jag var inte säker på att Rusa skulle gå så bra eftersom det var rätt geggigt på planen, men det verkade hon inte bry sig om idag! Började med att värma upp med lite fritt följ där jag belönade lite här och där. Hon satt bra i leran ändå 🙂 kanske var jag som hade nån dålig attityd sist? Kanske gick in utan att värma upp? Kanske Rusa bara hade en dålig dag.. Kändes i alla fall bra att hon klarade det idag! Sist så körde jag ett ganska långt fritt följ med kommendering, och hon tappade inte fokus lika mycket som sist. Fint! Däremot så såg helt om och höger om halt inte bra ut (eller höger om marsch), så där tror jag faktiskt att jag alltid måste plocka ut det och köra några gånger varje pass för att det ska sitta ordentligt. Men nöjd med attityd och alla andra delar.

Dessutom gjorde vi ett genombrott i apporteringen. Hon SPRANG in med apporten. Det kändes bra att äntligen lyckas locka fram det där springandet.. Frisbee verkar vara grejen helt enkelt! Sen måste jag tänka på att belöna vid olika avstånd från mig när hon kommer in, och dessutom säga ”tack” så hon släpper apporten och kan fokusera helt på frisbeen. Jag satsar på att belöna allt spring från början, och sedan successivt höja lägsta nivån. Först kommer hon gallopera lite, då belönar jag det, när hon gör det hela tiden så belönar jag dom snabbare apporteringarna, så de upprepar sig… osv.. Tänker att jag kan belöna vanlig galopp lite mindre också, även när jag höjer nivån.. Men frisbeen får hon bara när hon anstränger sig lite… vad hon kan +1 typ 😉 (ni som pluggar till lärare förstår vad jag menar..haha)

Gjorde lite framsteg i framförgåendet också. Hon gick ut riktigt bra idag, och kunde gå framåt i flera steg utan att tveka.. Jag kunde till och med köra en kedja ”fram” + ”stå” (+ vändning) + fram.. så hon klarade det åt båda hållen! yay!!

Nöjd efter dagens pass, och kul att träffa nytt folk, speciellt aussiefolk är ju kul 😉 Julia bjöd dessutom på lunch… lyxigt värre!

Har lämnat av Rusa hos Jessica, som blev jätteglad över att få ha henne över helgen.. Ska bara lata mig stenhårt och ta ledigt från mobilen och datorn imorgon… så då går jag inte att få tag på, men skicka ett meddelande om det är nåt så kollar jag på kvällen…

Ha en bra helg!

6 reaktioner på ”Heldag

  1. Har du lust att träffas och träna i veckan? Vi skulle behöva köra lite kommendering och platsliggning osv med någon mer okänd person. Jagkan förmiddag onsdag eller torsdag. Skulle kunna ses på Soln-Sundbyberg bk tex.

Lämna en kommentar